samedi 26 décembre 2015

Zarboutan po la Rényonité

Kréolité, Rényonité, sa minm la ansèrv siman po fé grandi lo pèp Larényon.
Domoun té sort Lafrik, Lérop, Madagascar, Lind, Lazi, la rozoinn inn né lot, la mélanzé, la abit inn si lot, po fé lèv inn.
Tout kalité domoun la mélanzé, listwar la anminn azot ziska tèrla.
Ala trwa sièk èk in bout, in kalité domoun nèv la zèrmé ; la anfons son rasine, la pousé dan lo mond là. Kiswa la ras, kiswa la lang, rolizyon sansa manyèr maziné, manirviv, tout lété ègzilé poudbon. Parlfèt li rod in not vi, si inn not tèr, tout i tomb nèv parèy.
Kréolité sanm rényonité toulé dé i sort dan vant volkan là.
Nadkou, nana in pé i tant rogard in bèl tanponaz konmsa là aryink èk in sèl lèz nout rényonité, kiswa Lafrik, Lind, Lazi sinonsa Lérop.
Aléwar, po li giny son figir koméla, la rényonité la dobouté dann santiman san finisyon ; si in bor li la di wi , si lot bor li la di non.
Si in bor li tomb zèsklav, si lot bor, li la parti maron.
Li giny pa sanpasé poz kesksyon, si ou vyin la aryink po batkaré, sinonsa aryink po vèy flèr fantézi, ou rès babane.
Soman in mélanz an zobok konmsa i fé pèr détrwa po sa minm zot la rod sèk ali bor laba. (zot i rogard Lérop, sansa Lafrik, sansa Lind). Zot i rod in plas bordaz dan in kiltir lontan- lontan minm, èk inn loi, in règloman. Aléwar dan kréolité, rényonité là, rényoné lé anlèr, sinpléman zot i koné pa.
Manyèr kréolité là lé fine ariv loin dovan, mélanzaz kiltir lé parlfèt in lansor po la mounité.

Les matrices constitutives de la Réunionite
La Créolité et plus largement la Réunionite est le ciment de la vie du peuplement à l’île de La Réunion.
Des éléments Africains, Européens, Malgaches, Indiens, et Asiatiques ont formé un ensemble mélangé en interaction. Ce mélange, l’histoire l’a réuni sur cette même terre. Pendant plus de trois siècles ce brassage a fondé une humanité nouvelle, celle ou les races, les langues, les religions, les coutumes et les manières d’être se sont trouvées singulièrement déterritorialisées. Une nouvelle transplantation s’opère dans un environnement ou il faut réinventer la vie.
La créolité et la Réunionite sont nées de ce volcan. Il tentant quelque fois de réduire ce formidable bouleversement à un seul aspect de l’ensemble de l’acceptation et le refus, dans l’asservissement et le marronnage. Le questionnement est permanent et parait déroutant pour le simple voyageur ou les explorateurs de fleurs tropicales.
Cependant, craignait cet inconfortable mélange, certains ont vainement tenté de le figer dans un ailleurs mystique (regards extérieurs d’Europe, d’Afrique, d’Inde), de chercher refuge dans une seule normalité d’une culture millénaire. Alors que la Créolité / Réunionite est, sans le savoir, l’anticipation du contrat des cultures qui s’annoncent déjà.

The constitutive matrix of Reunionness.
Creoleness, and to a larger extent reunionness is the cement of life throughout the populating of Reunion Island.
African, European, Madagascan, Indian and Asian elements have formed a whole through interaction. This history has brought together this melting pot on a same land. For more than three centuries, this phenomenon has been the basis of a new humanity, the one where different ethnic groups, languages, religions, customs and ways of living have been singularly deterritorialised. A new transplantation operats in an environment where life has to be reinvented.
Creoleness and reunionesness are born from this volcano. It is sometimes tempting to reduce this wonderful confusion into a single aspect of the whole composition. Reunionness has been built up in acceptance and refusal, in slavery and ‘’maroonage’’. The questioning is permanent, and appears disconcerting for the simple traveller or the explorer of tropical flowers.
Nevertheless, fearing that uncomfortable mixing, some people have unsuccessfully attempted at rooting it in another mythical place (outside visions from European, African, India), at seeking refuge exclusively in the norms of a thousand-year old culture, whereas creoleness /reunionness is, whitout knowing it, the anticipation of the contact between cultures which have already started to assert themselves.
In Patrimwane Kiltirèl Félix.C - i sort dann Liv Léo Parkoman ? (asté par Félix. C)

Rapèl po zot konèt :
* Tout roprodiksyon kopiaz, kiswa tèks, foto, lé intèrdi fo domann lotorizasyon Félix. C 
* Reproduction strictement interdite sauf autorisation de Félix C

Résaksyon Listwar Larényon

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